Wateroverlast in jouw omgeving

De les Wateroverlast in stedelijke omgevingen is kant en klaar om te gebruiken, alleen is de les gemaakt aan de hand van voorbeelden in Amsterdam en Huizen. Nu is dat leuk als je daar woont of werkt, maar minder als je er nog nooit geweest bent. Met Google Tour Creator (of TeachVR) is het eenvoudig om zelf een tour te maken.

Stap 1:

Breng mogelijke waterproblemen in de eigen omgeving in kaart. Een leuke en handige tool is de Klimaatatlas. Er bestaat geen overzichtspagina van alle beschikbare klimaatatlassen, maar veel waterschappen sommige provincies en sommige gemeenten hebben er een. Google klimaatatlas en de naam van je waterschap/provincie/gemeente om ze te vinden. Helaas zijn deze kaarten niet beschikbaar voor heel Nederland.

Stap 2:

Vervolgens kun je in de klimaatatlas zelf kaarten opzoeken over de waterhoogte in de straat na een zomerse stortbui, de mogelijke wateroverlast in gebouwen en de begaanbaarheid van wegen. Ook kun je hier kaarten vinden over hittestress (interessant, maar niet voor nu). Met deze kaarten kun je zelf een locatie in de omgeving vinden die in de toekomst te maken kan krijgen met wateroverlast.

Stap 3:

Locatie gevonden in de klimaatatlas? Open Google Tour Creator (of TeachVR) en maak een nieuwe tour aan. In dit geval maar van één locatie, de locatie die je in stap 2 hebt gevonden. Druk op het Streetview poppetje, sleep deze naar jouw locatie en sla deze op.

Zo ziet dat Streetview poppetje eruit:

Streetview

Stap 4:

Op www.rainproof.nl staat een groot overzicht met allerlei mogelijke maatregelen die getroffen kunnen worden om wateroverlast tegen te gaan. De website is gericht op Amsterdam, maar geeft wel een goed overzicht van maatregelen. Kan ook prima worden gebruikt als introductie. Leerlingen kunnen op deze site kijken welke maatregelen zij aan zouden raden.

Stap 5:

Nu moet je zelf nog beslissen hoe je deze opdracht vorm gaat geven. Kijk voor een voorbeeld bij Waterproblematiek in stedelijke omgevingen, hier staat een variant van deze opdracht op de laatste pagina van het leerlingmateriaal. In deze opdracht worden leerlingen door de verschillende kaarten van de klimaatatlas heen geleid waardoor ze een analyse maken van de situatie van de omgeving. Vervolgens gaan ze met een VR-bril rondkijken op de locatie en kijken wat voor maatregelen hier getroffen kunnen worden.

Een andere mogelijkheid is een wat vrijere opdracht. Leerlingen moeten zelfstandig de analyse uitvoeren met behulp van de kaarten van de klimaatatlas, vervolgens gaan ze zelf op zoek naar foto’s van deze locatie met Google Streetview en op zoek naar maatregelen op rainproof.nl.

De opdracht kan met VR-bril worden uitgevoerd, maar een computer/telefoon zonder VR-bril werkt ook prima!

 

 

Auteur: Aardrijkskunde met Virtual Reality

Nu docent Aardrijkskunde Coornhert Lyceum Haarlem. Vorig jaar nog student aan de lerarenopleiding van de UvA. Msc Urban Geography, UvA.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Maak je website op WordPress.com
Aan de slag
%d bloggers liken dit: