Ontwerp een vergelijkbare site met WordPress.com
Aan de slag

Telefoons

Wanneer de brillen zijn aangeschaft is het noodzakelijk om in kaart te brengen hoeveel leerlingen een telefoon hebben die gebruikt kan worden voor VR. Een eenvoudige en handige test is om leerlingen naar de website vrtest.ninja te laten gaan en op te laten schrijven of hun telefoon geschikt is. De website test of de telefoon voldoet aan de minimale eisen zonder dat leerlingen hiervoor allerlei specificaties van hun telefoon moeten opzoeken. De website controleert automatisch het besturingssysteem, de sensoren, de kwaliteit van het scherm en de grafische processor van de telefoon om daarna iets te zeggen als “excellent” “good” of “fail”. Soms blijkt in de praktijk echter dat telefoons die die “failen” toch in staat zijn om een simpel VR appje te draaien.

In de 3-vwo en 4-vwo klassen waar ik heb getest bleken 8 op de 10 leerlingen een telefoon te bezitten die geschikt was om gebruikt te worden voor VR. De leerlingen wiens telefoons niet geschikt waren konden samenwerken met hun buur. Dit vonden deze tweetallen niet vervelend en zelfs wel gezellig. Bij vrijere opdrachten is het geen probleem als er tweetallen samen moeten werken met een telefoon, maar bij het geven van een klassieke docent gestuurde expeditie is het wel handig als zo veel mogelijk leerlingen wel een eigen telefoon hebben.

Hoewel leerlingen prima van elkaar weten welke telefoon ze hebben, is het natuurlijk niet leuk als je als leerling de enige bent (of een van de weinigen bent) die een telefoon heeft die niet goed genoeg is. Het is daarom aan te raden om hier enigszins discreet mee om te gaan. Geef leerlingen bijvoorbeeld klassikaal de opdracht om de website te bezoeken en te kijken of hun telefoon geschikt is, maar laat ze een klein blaadje invullen en haal deze zelf op. Kost misschien eenmalig vijf minuten van de les, maar dan heb je wel een overzicht van de hoeveelheid geschikte telefoons in de klas én niemand hoeft zich te schamen voor een wat oudere telefoon.

Het is een aanrader om de test aan het einde van de les te doen. Als zo’n telefoon eenmaal op tafel is gekomen, is het in de praktijk lastig om deze bij alle leerlingen weer netjes in de tas te krijgen. Ook wordt het browsen naar de website eindeloos uitgesteld omdat eerst allerlei appjes en snaps moeten worden gelezen en beantwoord. Aan het einde van de les heb je hier wat minder last van.

Advertentie
%d bloggers liken dit: