Terreinmodel veldwerk/inventariserend veldwerk

Bij terreinmodel veldwerk staat het verzamelen van informatie door leerlingen centraal. Leerlingen moeten hierbij bijvoorbeeld de omgeving in kaart brengen, de ruimtelijke spreiding van een fenomeen analyseren, de samenhang tussen meerdere fenomenen analyseren of bepaalde kenmerken van een gebied herkennen en beschrijven. Het resultaat van dit type veldwerk is dan ook een product, bijvoorbeeld een kaart, tabel, grafiek, foto of andere vorm waarin duidelijk wordt wat het resultaat is van het veldwerk (Bosschaart, 2009). Een groot voordeel van dit type veldwerk is dat het de leerlingen vrijlaat om zelf aan de slag te gaan met een onderwerp en zij zelfs op verschillende locaties aan de slag kunnen gaan. Voor dit type veldwerk kan bestaand materiaal van onder andere deze sites/apps worden gebruikt.

Google Expedities

Bestaande expedities kunnen worden gebruikt om leerlingen met een opdracht zelf informatie te laten verzamelen.

TeachVR

Bestaande tours kunnen worden gebruikt om leerlingen met een opdracht zelf informatie te laten verzamelen. Maar ook kun je een eigen tour samenstellen uit eigen materiaal, video’s en Google Streetview.

360cities.net

Verschillende 360° foto’s en video’s van locaties over de hele wereld. Kwalitatief goede foto’s die gebruikt kunnen worden om leerlingen rond te laten kijken in andere steden.

Roundme en Kuula

Hier zijn 360° foto’s en video’s te vinden van locaties over de hele wereld. Die foto’s en video’s kunnen worden gebruikt om leerlingen rond te laten kijken in andere steden en omgevingen. Ook biedt de site de mogelijk om aan de hand van deze foto’s en zelf gemaakte 360° foto’s eigen tours te maken (niet geprobeerd).

Google Streetview

Google Streetview, 360° foto’s. Vreemde steden en landschappen bezoeken. Geschikt om te visualiseren en om leerlingen allerlei onderzoeken te laten doen in vreemde omgevingen.

Google Tour Creator

Maakt het mogelijk om zelf virtuele expedities te maken langs verschillende punten. Geeft de mogelijkheid om eigen 360° foto’s en Google Streetview foto’s te gebruiken. Met Tour Creator is het vrij eenvoudig om een aantal Streetview foto’s en locaties achter elkaar te plakken. Een voorbeeld van een aantal aan elkaar geplakte Streetview foto’s kun je hier vinden, het bijbehorende lesmateriaal staat hier.

Is tegenwoordig gelinkt aan Google Expedities, waardoor het vooralsnog mogelijk is om de tour klassikaal te leiden. Het is niet mogelijk om foto’s geschoten met Cardboard Camera te gebruiken.

Holobuilder

Met Holobuilder kunnen zelf gemaakte (of van internet gedownloade) 360° foto’s worden gebruikt om een tour te maken. Het leuke aan Holobuilder is de grote hoeveelheid toepassingen die in de foto kan worden gezet. Zo is het mogelijk om links te maken naar pdf’s, foto’s, video en websites, kun je allerlei pijlen, strepen en andere tekens in de foto zetten en kun je zelfs geluiden toevoegen. Door een paar foto’s aan elkaar te linken, deze vol te hangen met informatie en vervolgens de link te delen met leerlingen is het mogelijk om leerlingen op onderzoek te laten gaan in deze omgeving en zo allerlei informatie te laten verzamelen.

 

Literatuur

Bosschaart, A. (2009) De eigen omgeving en veldwerk. In van den Berg, G., editor, Handboek Vakdidactiek Aardrijkskunde, pp. 233-268. Landelijk Expertisecentrum Mens- en Maatschappijvakken, Amsterdam

Fraser, B. (2018) Now students can create their own VR tours. Gevonden op 30-5-2018 op: https://www.blog.google/topics/education/tour-creator-schools-vr/

Maak je website op WordPress.com
Aan de slag
%d bloggers liken dit: