Ontwerp een vergelijkbare site met WordPress.com
Aan de slag

Virtual Reality – de basis

Wat is het?

Virtual Reality is een vorm van multimedia, maar is uniek omdat het de gebruiker het gevoel geeft van immersie (het onderdompelen van jezelf in een andere realiteit) (Verbeek, 2016). De gebruiker zet een bril of headset op waardoor hij of zij zich visueel in een virtuele realiteit waant. Lees verder

Immersie en de kwaliteit van de VR-ervaring

Er zijn tegenwoordig verschillende soorten en typen VR-headsets verkrijgbaar die voor consumenten betaalbaar zijn. Sterker nog, met de Google Cardboard is het tegenwoordig slechts nodig om een goede smartphone te hebben (De Lange en Lodewijk, 2017). Maar in de kwaliteit van de ervaring verschillen de verschillende headsets flink. Lees meer

Virtual Reality in het onderwijs

Velen hebben met VR geëxperimenteerd, zo heeft alleen Google in de eerste 19 maanden na het uitbrengen van de Google Cardboard al 5 miljoen Cardboard brillen verkocht, zijn er meer dan 1000 geschikte applicaties gemaakt en zijn deze meer dan 25 miljoen keer gedownload (Perla & Hebbalaguppe, 2017). Lees verder

Leerresultaten Virtual Reality

Er zijn nog weinig concrete studies gedaan naar de leerresultaten van VR. Veel studies verkennen de mogelijkheden van VR, beschrijven de ervaringen van VR of beschrijven de techniek achter VR (de Lange & Lodewijk. 2017; Liu, Bhugat, Gao, Chang & Huang, 2017 & Verbeek, 2016). De weinige studies naar de leerresultaten van VR laten een verschillend beeld zien. Lees verder

Virtual Reality bij aardrijkskunde

Juist de immersieve eigenschap van VR maakt het gebruik van VR-technieken uitermate geschikt voor het vak aardrijkskunde. Een van de meeste basale vaardigheden van aardrijkskunde leraren is namelijk het concretiseren en expliciteren van leerstofonderdelen door voorbeelden te geven, concepten te verhelderen en informatie te laten zien. Lees verder

Advertentie
%d bloggers liken dit: