VR-brillen voor in de klas

Welke VR-bril is er nou geschikt voor gebruik in de klas? Met al die mogelijkheden en beperkingen is dat geen eenvoudig antwoord. In dit gedeelte loop ik de drie soorten VR-headsets af en deel mijn ervaringen met de verschillende brillen.

Desktop VR-headsets vallen bij voorbaat af. Door de hoge aanschafkosten en de benodigde pc’s is het niet haalbaar om een gemiddelde klas uit te rusten met voldoende van deze VR-headsets. Standalone VR-headsets zoals de Oculus GO zijn prijzig (vanaf €219,-) maar niet te duur voor gebruik in het onderwijs. Robin de Lange ziet het wel voor zich, per school een kar Oculus GO’s en klaar is kees. De Oculus biedt een goede VR-ervaring en is makkelijk in het gebruik en is daarom interessant. Maar, zo merkt hij terecht op, de Oculus GO is beperkt qua aanbod en is als platform goed afgeschermd.

Uit eigen ervaring kan ik zeggen dat de VR-ervaring van de Oculus GO inderdaad mooi is, en de bril ongelofelijk makkelijk in het gebruik is. Het aanbod apps in de bibliotheek van Oculus is groot, maar toch wel erg gericht op entertainment. Toegegeven, er zijn een aantal interessante apps met daarin 360° video’s en foto’s, maar daar houdt het wel zo’n beetje op. De Oculus GO ondersteunt geen Google Streetview, Google Earth, Google Expedities of andere Google Cardboard apps, andere apps waarmee je een klas mee op veldwerk of op tour kunt nemen als TeachVR ondersteunt de bril ook niet en eigen gemaakte foto’s, video’s of tours bekijken of geven is ook lastig. De Oculus GO valt daarmee ook af.

Blijven de smartphone VR-brillen over. De kracht van smartphone VR is de kleine investering die nodig is ten opzichte van de resultaten die er mee kunnen worden geboekt. Een kleinschalig onderzoek van Papachristos, Vrellis en Mikropoulos (2017) wijst bijvoorbeeld uit dat smartphone VR-headsets qua leerresultaten, gebruiksgemak, het veroorzaken van bewegingsziekte en werklast niet of nauwelijks onder doen voor Desktop VR-headsets als de Oculus Rift. Amin, Gromale, Tong & Shaw (2016) vonden daarnaast dat smartphone VR met al z’n beperkingen in staat was om acceptabele niveaus van immersie te halen ten opzichte van de Oculus Rift.

Daarnaast biedt smartphone-VR op dit moment veruit de interessantste mogelijkheden qua VR. Doordat externe ontwikkelaars apps kunnen maken voor iOS en Android, komen er ook steeds meer mogelijkheden bij. Het is mogelijk om tours te geven als docent met Google Expedities of TeachVR, leerlingen kunnen eigen tours, foto’s en video’s maken en delen, je kan in steeds meer gebieden op aarde rondkijken met Google Streetview, Within, YouTube en vele andere hebben interessante 360° video’s en dan zijn er nog talloze aanbieders van interessante 360° foto’s. Kortom, voor scholen zijn smartphone VR-brillen op dit moment inhoudelijk veruit het interessantst. Maar, zelfs dan is er nog meer dan voldoende keuze. Kijk voor een overzicht van een aantal verschillende smartphone VR-brillen hier.

 

Literatuur

Amin, A., Gromala, D., Tong, X. & Shaw, C. (2016) Immersion in Carboard VR compare to a Traditional Head-Mounted Display. In: Virtual, Augmented and Mixed Reality 8th International Conference, VAMR 2016 Held as Part of HCI International 2016, Toronto, Canada, July 17-22, 2016. Proceedings, S. Lackey and R. Shumaker, Eds., ed Cham:
Springer International Publishing, 2016, pp. 269-276.

De Lange, R. (2018) Why we don’t recommend Oculus Go for schools. Gevonden op 10-6-2018 op http://vrlearninglab.nl/why-we-dont-recommend-oculus-go-for-schools/.

Papachristos, N.M., Vrellis, I. & Mikropoulos, T.A. (2017) A comparison between Oculus Rift and a low-cost smartphone VR Headset: Immersive user experience and learning. 2017 IEEE 17th International Conference on Advanced Learning Technologies.

Maak je website op WordPress.com
Aan de slag
%d bloggers liken dit: