Zelf virtuele tours maken

Ondanks de vele expedities die beschikbaar zijn via Google Expedities, is het lastig om een expeditie te vinden die goed aansluit bij de lesstof. Het is daarom interessant om zelf aan de slag te gaan met het maken van een expeditie. Leerlingen vinden het leuk om voorbeelden uit hun eigen omgeving te zien en worden erg enthousiast als ze iets herkennen. Een eigen expeditie maken kost ongeveer een dag, maar kan jarenlang worden gebruikt.

Het is tegenwoordig mogelijk om zelf virtuele expedities te maken met onder andere Google Tour Creator en met TeachVR. Google Tour Creator is sinds kort verbonden met Google Expedities, waardoor het (eindelijk) mogelijk is om je zelf gemaakte tours ook klassikaal te leiden. Via TeachVR was dit al mogelijk.

Met Google Tour Creator

Met Google Tour Creator is het mogelijk om een expeditie langs meerdere locaties te maken aan de hand van eigen 360° foto’s of foto’s uit Google Streetview. Om eigen 360° foto’s te maken is een speciale 360° camera noodzakelijk. Foto’s die gemaakt zijn met een telefoon, bijvoorbeeld met de app Cardboard Camera, hebben niet de goede verhoudingen. Het maken van een eigen tour is vervolgens betrekkelijk eenvoudig.

Om te beginnen druk je op “new tour”, vervolgens kun je de tour een titel en omschrijving geven. Daarna kun je scenes toevoegen waarvoor eigen foto’s of foto’s uit Google Streetview gebruikt kunnen worden. Vervolgens kan aan de scene een titel worden gegeven en een beschrijving worden toegevoegd. Ook kunnen Points of Interest worden geplaatst, markeringen waar extra informatie aan kan worden toegevoegd. Dit vervolgens herhalen totdat de tour af is, drukken op publiceren en klaar is kees. De link kan gedeeld worden met leerlingen zodat zij de tour ook daadwerkelijk kunnen bekijken.

Groot voordeel van Google Tour Creator is dat het gratis is om via deze weg tours te maken. Doordat de link met Google Expedities nu ook bestaat, is het mogelijk om zowel leerlinggestuurde opdrachten te maken als docentgestuurde rondleidingen te geven. Nadelen zijn de beperkte functionaliteit wat betreft het gebruiken van met een smartphone gemaakte 360° foto’s en het niet ondersteunen van 360° video’s.

Met TeachVR

Met TeachVR is het ook mogelijk om een expeditie langs meerdere locaties te maken aan de hand van eigen 360° foto’s of foto’s uit Google Streetview. Daarnaast is het met TeachVR ook mogelijk om 360° video’s te gebruiken én 360° foto’s die zijn gemaakt met Cardboard Camera. Hierdoor is het niet noodzakelijk om een eigen 360° camera aan te schaffen en is het mogelijk om leerlingen zelf foto’s te laten maken om te gebruiken in een tour.

Het maken van een eigen tour is wederom betrekkelijk eenvoudig. Het is een kwestie van foto’s uploaden en goede beschrijvingen toevoegen. Het is ook mogelijk om vooraf geplaatste markers toe te voegen met daarin extra informatie of aanvullende foto’s. Een voorbeeld van een gemaakte tour over aanpassingen om wateroverlast in stedelijke gebieden tegen te gaan is te vinden door in te loggen op TeachVR en te zoeken op: Oplossingen voor wateroverlast in steden. TeachVR heeft zelf een uitgebreide handleiding over hoe zelf tours te maken en deze te geven.

Groot voordeel van TeachVR is de ondersteuning van vele typen 360° foto en video. Een ander voordeel is het gebruiksgemak van het leiden van tours. Als docent zet je de tour aan, laat leerlingen inloggen met de gebruikersnaam en het wachtwoord en dan kun je beginnen. Groot nadeel van TeachVR zijn de kosten die hiermee gepaard gaan. Daar staat tegenover dat het een kant en klaar platform is waarbij het daadwerkelijk mogelijk is om eigen tours te maken en te leiden.

Holobuilder

Met Holobuilder is het mogelijk om een 360° foto uit te breiden met links, video’s, foto’s, pijlen, pdf’s en andere extra informatie waardoor het mogelijk is om een interactieve VR tour te maken die bestaat uit meerdere scenes. Holobuilder is niet gratis, maar geeft de mogelijkheid voor een gratis trial. Wanneer je voor het eerst inlogt wordt je aan de hand genomen om te laten zien hoe het maken van een tour in z’n werk gaat. Het is niet mogelijk om deze tour klassikaal te leiden als een Google Expedities of TeachVR tour, maar maakt het wel mogelijk om de tour te delen met leerlingen zodat ze deze zelf kunnen maken. Holobuilder is vooral leuk vanwege de vele toepassingen die gebruikt kunnen worden. Maar, dat kan alleen met eigen 360° foto’s. De site is namelijk oorspronkelijk gemaakt voor gebruik in de bouw en ondersteunt hierdoor geen Google Streetview.

 

Eigen 360° foto’s en video’s maken

Hoewel er steeds meer en betere 360° foto’s en video’s beschikbaar komen om te gebruiken, blijft het lastig om dé perfecte foto of video te vinden. Een echt platform voor geografische foto’s en video’s ontbreekt, en ook via Google Streetview is niet altijd een goede recente foto te vinden. Daarom is het handig om zelf een 360° camera aan te schaffen en op die manier eigen materiaal te maken. Dan is het namelijk mogelijk om eigen tours te maken die goed aansluiten op de lesstof. Dit type camera’s is tegenwoordig al te koop voor minder dan €300. Waardoor het al snel interessant wordt om mee aan de slag te gaan. Een bijkomend voordeel is dat de camera ook door leerlingen gebruikt kan worden.

Over de kwaliteit van de verschillende camera’s kan ik bij gebrek aan vergelijkingsmateriaal weinig zeggen. Bij het maken van de tour over oplossingen voor wateroverlast in steden heb ik bij wijze van proef gebruik gemaakt van een klein opzetstuk voor de mobiele telefoon (Insta360 Air). De kwaliteit van de foto’s is niet denderend en het bleek onmogelijk om zelf niet op de foto te komen. Maar, de foto’s zijn goed genoeg om te gebruiken in de klas. Achteraf vonden leerlingen het vooral leuk dat ze voorbeelden uit hun eigen omgeving zagen en hoorde ik niemand klagen over de kwaliteit van de foto’s.

 

Maak je website op WordPress.com
Aan de slag
%d bloggers liken dit: